خلال احادیث، شواهد تاریخی حاکی از حضور زنان در مسجد برای نماز جماعت، به خصوص نماز صبح و عشائین در بعدازظهر فرستاده معبود(ص) از مسلمات تاریخ اسلام میباشد. کعبه اولین منزل ای میباشد برای عبادت انسانها، (اعم از زن و مرد) سازه شد و عبادت کنندگان را به سوی خویش جذب کرد؛ چنانکه در آیه 96 آل عمران میفرماید: إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِّلْعَالَمِینَ.
مکه و مسجدالحرام، بی نقص ترین مصداق مسجد میباشد تا آنجا که نماز فرادی در آن از نماز جماعت در منزل عالی میباشد و در همین مسجد بود که اولین نماز جماعت به امامت رسول(ص) با حضور بلندمرتبه مردی زیرا حضرت علی(ع) و بانویی کارشکنیّم زیرا حضرت خدیجه(س) برگزار شد.
آنچه پرنور میباشد و از سیره معاصرین بعد از ظهر رسالت نیز می اقتدار اخذ، حضور زنان در نماز جماعت مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسلمانها و در مسجد میباشد. این نکته از شواهدی یکسری به دست میاید، که در پایین به برخی از آنان اشاره میکنیم.
روایاتی در مشت میباشد که به حضور زنان در نمازهای جماعت تصریح داراست، مانند قصه زیر که به راههای متفاوت نقل شدهاست:
کان فرستاده الله یصلّی الصبح فتنصرف نساء المؤمنات متلّفعات بمروطهن و لا یعرفن اینجانب الغلس؛(72) زنان مؤمن، نماز را با نبی(ص) به مکان می آوردند، در حالی که لباسی که تک تک تن آنهارا می پوشاند به بدن داشتند و این زنان در ظلمات بازشناخته نمی شدند. طبیعی میباشد که روایات نبوی، در تفصیل ثوابهای زیاد نمازجماعت در مسجد، به گوش زنان رسیده باشد و آن ها راغب گردیده باشند که از این ثوابها بی منفعت نمانند. عشق و علاقه زنان به حضور در مساجد، برای اقامه نمازجماعت و ممانعتی که از آنها به شغل می آمد، سبب ساز شوید روایاتی از رسول(ص) در این زمینه صادر گردد، که در منابع شیعه و سنّی آمده میباشد و مضمون آنها این میباشد که زمانی که زنان برای رفتن به مسجد اذن خواستند، آنهارا بازداشتن نکنید. برای آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مثال، فرستاده(ص) فرمودند: لاتمنَعُوا النساء حضوظهن اینجانب المسجد إذا استأذنوکم؛ هرگاه زنان شما اذن رفتن به مساجد میخواهند، آنانرا از سود و نصیبشان از مساجد محروم نکنید و بازدارنده نشوید. همینطور آمده میباشد که حضرت فرمود: لاتمنَعوا إماء الله مساجد الله؛(73) کنیزان پروردگار را
از رفتن به مساجد پروردگار ممانعت نکنید.
شایان بیان میباشد که درپی تأکید فرستاده(ص) بر اساس عدم بازداشتن زنان از حضور در نمازجماعت مسجد و ضرورت اذن به آن ها، برخی اینگونه پنداشته بودند که زنان تنها هنگام روز مجاز به رفتن به مساجدند و در نمازهای مغرب و عشاء که با ظلمت (شب) یاروهمدم میباشد، زنان نباید برای نماز به مسجد رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد فرایند، ازاین رو، جهت پیکار با این پنداشت نادرست، در برخی احادیث آمده میباشد که هرگاه زنان اجازه حضور در مسجد را در شب هنگام خواستند، اذن دهید. فرستاده(ص) در دو ذکر غیروابسته میفرمایند: لاتمنعوا نسائکم اینجانب الخروج الی المساجد باللیل؛ نیز فرمود: إذا استأذن نسائکم باللیل الی المسجد فأذنوا لهنَّ؛(74) زنان خویش را شب هنگام از رفتن به مساجد ممانعت نکنید و زیرا اجازه خواستند اذن دهید. در شب که ترسِ بیشتر برای زنان میباشد میفرماید: اذن شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد دهید، پس در روز أولی میباشد که به مسجد بروند.
خلال احادیث، شواهد تاریخی حاکی از حضور زنان در مسجد برای نماز جماعت، به خصوص نماز صبح و عشائین در بعدازظهر فرستاده معبود(ص) از مسلمات تاریخ اسلام میباشد. کعبه اولین منزل ای میباشد برای عبادت انسانها، (اعم از زن و مرد) سازه شد و عبادت کنندگان را به سوی خویش جذب کرد؛ چنانکه در آیه 96 آل عمران میفرماید: إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِّلْعَالَمِینَ.
مکه و مسجدالحرام، بی نقص ترین مصداق مسجد میباشد تا آنجا که نماز فرادی در آن از نماز جماعت در منزل عالی میباشد و در همین مسجد بود که اولین نماز جماعت به امامت رسول(ص) با حضور بلندمرتبه مردی زیرا حضرت علی(ع) و بانویی کارشکنیّم زیرا حضرت خدیجه(س) برگزار شد.
آنچه پرنور میباشد و از سیره معاصرین بعد از ظهر رسالت نیز می اقتدار اخذ، حضور زنان در نماز جماعت مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسلمانها و در مسجد میباشد. این نکته از شواهدی یکسری به دست میاید، که در پایین به برخی از آنان اشاره میکنیم.
روایاتی در مشت میباشد که به حضور زنان در نمازهای جماعت تصریح داراست، مانند قصه زیر که به راههای متفاوت نقل شدهاست:
کان فرستاده الله یصلّی الصبح فتنصرف نساء المؤمنات متلّفعات بمروطهن و لا یعرفن اینجانب الغلس؛(72) زنان مؤمن، نماز را با نبی(ص) به مکان می آوردند، در حالی که لباسی که تک تک تن آنهارا می پوشاند به بدن داشتند و این زنان در ظلمات بازشناخته نمی شدند. طبیعی میباشد که روایات نبوی، در تفصیل ثوابهای زیاد نمازجماعت در مسجد، به گوش زنان رسیده باشد و آن ها راغب گردیده باشند که از این ثوابها بی منفعت نمانند. عشق و علاقه زنان به حضور در مساجد، برای اقامه نمازجماعت و ممانعتی که از آنها به شغل می آمد، سبب ساز شوید روایاتی از رسول(ص) در این زمینه صادر گردد، که در منابع شیعه و سنّی آمده میباشد و مضمون آنها این میباشد که زمانی که زنان برای رفتن به مسجد اذن خواستند، آنهارا بازداشتن نکنید. برای آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مثال، فرستاده(ص) فرمودند: لاتمنَعُوا النساء حضوظهن اینجانب المسجد إذا استأذنوکم؛ هرگاه زنان شما اذن رفتن به مساجد میخواهند، آنانرا از سود و نصیبشان از مساجد محروم نکنید و بازدارنده نشوید. همینطور آمده میباشد که حضرت فرمود: لاتمنَعوا إماء الله مساجد الله؛(73) کنیزان پروردگار را
از رفتن به مساجد پروردگار ممانعت نکنید.
شایان بیان میباشد که درپی تأکید فرستاده(ص) بر اساس عدم بازداشتن زنان از حضور در نمازجماعت مسجد و ضرورت اذن به آن ها، برخی اینگونه پنداشته بودند که زنان تنها هنگام روز مجاز به رفتن به مساجدند و در نمازهای مغرب و عشاء که با ظلمت (شب) یاروهمدم میباشد، زنان نباید برای نماز به مسجد رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد فرایند، ازاین رو، جهت پیکار با این پنداشت نادرست، در برخی احادیث آمده میباشد که هرگاه زنان اجازه حضور در مسجد را در شب هنگام خواستند، اذن دهید. فرستاده(ص) در دو ذکر غیروابسته میفرمایند: لاتمنعوا نسائکم اینجانب الخروج الی المساجد باللیل؛ نیز فرمود: إذا استأذن نسائکم باللیل الی المسجد فأذنوا لهنَّ؛(74) زنان خویش را شب هنگام از رفتن به مساجد ممانعت نکنید و زیرا اجازه خواستند اذن دهید. در شب که ترسِ بیشتر برای زنان میباشد میفرماید: اذن شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد دهید، پس در روز أولی میباشد که به مسجد بروند.